V Bratislave trvá celonárodná akcia „Do práce na bicykli.“ Mesto sa tak snaží o zredukovanie ranných zápch, čistejší vzduch a zdravších občanov. Pekné, nie?
Zapojení občania už teraz prispeli k tomu, aby sa o cyklodoprave v hlavnom meste viac hovorilo. Podľa trnavského vzoru pán primátor pochopil, že ide o momentálne populárnu tému- síce zatiaľ bez navýšenia smiešnej čiastky v mestskom rozpočte, vidíme však novovznikajúce vizuálne príťažlivé stojany na bicykle, dopravný podnik zavádza víkendovú prepravu v prívesoch za autobusmi a tak ďalej. Aj to je veľmi pekné.
A aby som pokračovala pozitívne- pohybovať sa po meste bicyklom je najlepšia vec. Je to zdravšie a častokrát rýchlejšie ako sedieť v autobuse, ekonomickejšie a ekologickejšie, ako voziť sa autom. V letnej mhd nemusíte dýchať pazuchovú koncentráciu a sledovať ako vyzrážaný pot pomaly steká po neotvoriteľných okienkach. V zime sa nedelíte o pol metra štvorcového svojho životného priestoru s bezdomovcami, ktorí sa nemajú kde inde zohriať.
A ak zbytočne neriskujete, je to aj zdravšie. To je všetko pozitívne, čo k tejto téme viem povedať. Prečo? Pretože v Bratislave riskujete samotnou existenciou na bicykli.
Pretože mesto pre vás nie je prispôsobené. Mesto nemá dosť parkovacích miest, takže ľudia parkujú kdekoľvek. Vačšina menších uličiek je potom zúžená, že sa v nich ledva minú dve autá, o cyklistovi, ktorého by bolo možné bezpečne predbehnúť, nemôže byť reč. Mesto tiež nemá na opravu vačšiny ciest- ak ho teda nečaká dôležitá návšteva, ktorú nesmie cestou z letiska v autíčku natriasať ako na autodróme. Máme teda opravenú Rožňavskú a Trnavskú (čiastočne a bez natretých prechodov), na Vajnorskej ale pre istotu okrem výtlkov aj menšie tsunami vylievajúceho sa asfaltu.
Toto však nie sú veci, ktoré by niekoho ohrozovali. Ak jazdíte podľa predpisov, nemusí vám vadiť preistotu zdvojený obrubník. Nemuseli by vám vadiť výtlky a nezarovnané kanály na krajoch ciest, autá parkujúce tesne pred križovatkami, AK. Ak by podľa predpisov jazdily všetci.
Moja základná premisa kedysi bola, že ak budem dodržiavať všetky základné príncípy fungovania na ceste, všetko bude v poriadku. Zistila som ale, že nezáleží na tom, či jazdíte podľa predpisov, či ste osvetlený, opatrný, či jazdíte pomaly alebo rýchlo- v meste si veľmi ľahko prestane jazdu užívať a namiesto toho sa začnete báť o svoje zdravie.
Ide o to, že najvačším problémom Bratislavy nie je korupcia a ľahostajnosť v zodpovedných úradoch, ale ľudia, ktorí spoločne s vami tvoria premávku. Tí vodiči, ktorí vás budú vytláčať z cesty, až kým budete pedálom škrabať o ten krásny dvojitý obrubník. Vodiči, ktorí vás pri obiehaní bratislavských výtlkov na ceste minú o dva chlpy- a neuvedomujú si, že o tých pár centimetrov ich môže kľudne pripraviť silnejší vietor opretý do cyklistu.
Možno by sa súčasná situácia naozaj vyriešila pomocou lepšej infraštrukúry, širších ciest alebo oddelenými cyklochodníkmi. Možno by sa vodiči začali správať zodpovednejšie po zavedení právnej ochrany cyklistov (bude vodič dodávky z nehody z druhého mája sedieť v base za neúmyselné zabitie?). To ale ja neviem posúdiť.
Aby ale tento text nebol až tak zbytočný, spísala som pár rád, ktoré vám oficiálne nikdo nedá, pretože nie sú celkom v súlade s pravidlami cestnej premávky, a to: Noste prilbu. Používajte svetlá a reflexné veci. Ak sa dá, nejazdite po cestách- Bratislava má niektoré chodníky maximálne široké a minimálne využívané. Pokuta za jazdu po chodníku je niekedy tou lepšou možnosťou, aj keď moja skúsenosť hovorí, že ak nejazdíte prirýchlo a nezodpovedne, tú pokutu vám nikto nedá. Ak sa dá, nejazdite po chodníkoch- na cestách s vami vodiči musia rátať a nie ste nečakaným prvkom. Najľahšie sa vám bude žiť, ak budete predpokladať, že všetci sú kreténi a rátať s najhorším. A investujte do dobrého zámku.
Celá debata | RSS tejto debaty